آواتار: مرزهای پاندورا : داستان چیه؟

این سیاره اندازهای کوچکتر از نپتون دارد و سه برابر از زمین بزرگتر است و طول مدت گردش آن در مدار ۲۴ روز است. کاوشگر حداقل به مدت یکسال به دور مریخ خواهد چرخید و در مداری بیضی شکل با فاصله ای در حدود 125 کیلومتر (در نزدیکترین نقطه) و 6000 کیلومتر (در دورترین نقطه) بالاتر از سطح سیاره قرار خواهد گرفت. این میدان با گذر قمر از میان میدان مغناطیسی مشتری بهصورت دورهای تغییر میکند. در واقع زهره آنقدر کند و آهسته دوران میکند که یک شبانهروزش ۲۴۳ روز طول میکشد، و یک سال شمسی در زهره هم کمی کمتر از این مقدار و ۲۲۵ روز است.

علاوه بر این، اتمسفر نازکی دارد که اجازه میدهد گرما از آن خارج شود. متن کتیبه­های موجود بر روی آثار این دوره شامل٬ دعا٬ آیات قرآنی٬ اندرز٬ حدیث به­کتابت عربی و در مواردی هم اشعار با نوشتار فارسی است. توجه داشته باشید که در سال ۲۰۰۶ اتحادیه بین المللی اخترشناسی تعریف توافق شده ای برای سیاره های درون منظومه شمسی اعلام نموده که کمی بحث برانگیزخواهد بود زیرا بسیاری از اجسام با جرمی در حد سیاره را بر پایه داشتن یا نداشتن حرکت مداری قرار نمی دهند و اگرچه هشت تا از سیارات که بیش از سال ۱۹۵۰ کشف شده اند همچنان در این تعریف جدید نیز سیاره محسوب خواهند شد.

این سخن را در قالب مثال می­توان روشن­تر بیان کرد: اگر شخص الف در دانش ریاضی دارای نهایت تخصص و تبحر باشد، من به علم او در این دانش ایمان خواهم داشت؛ زیرا از پیش با مشاهداتی این باور عقلانی برای من ایجاد شده است که وی در این دانش متبحر است. از سوی دیگر، چرا نتوان به گزاره­ها امید بست، یا به آنها علاقه همراه با انتظار داشت؟ در این تقسیم، گزاره­ها یا خردپذیرند، یا خردگریز و یا خردستیز. این دیدگاه، پیوندی ناگسستنی با نظریه زبانی وحی دارد؛ یعنی شخص دارای ایمان گزاره­ای، پیش­تر باید پذیرفته باشد که وحی، مجموعه­ای از حقایق است که در قالب گزاره­ها بیان می­شود (هیک، 1381، ص133).

تزئین گردن، عبارت است از کتیبه­ای به خط کوفی و نسخ که انتهای حروف آن­ها به­شکل سرانسان کشیده شده است؛ اگرچه حکاکی روی این ظرف به­کار رفته، ولی ترصیع نقره آن بسیار چشمگیرتر است. اختراع شرف­الدین مظفرطوسی منجم(سده6)، اسطرلابی به­شکل خط­کش ساخت که اسطرلاب خطی یا عصای طوسی نامیده­شد اما کار برد چندانی نیافت. قهرمانان بازی به سرعت میفهمند که قطاری که در ابتدای بازی سوارش بودند و حالا به وسیله بچهای به نام تینا نابود شده، کلید تالار گنج را به همراه داشته است.

به این ماجراجویی فضایی هیجان انگیز بپیوندید تا پیدا کنید که این تئوری ها فقط تخیلاتی برپایه علم هستند و یا شما سیاره نهم را کشف خواهید کرد. اشاره داشت که به­نوعی برجسته­ترین شاهکار دوران سلجوقی است. مفاهیم و مضامین نجومی و ستاره­شناسی برای هنرمندان فلزکار در دوران سلجوقی، خود موضوع تزئین بوده است. فاصله این سیارک تا خورشید حدود ۱۸ میلیارد کیلومتر یا ۱۲۰ واحد نجومی است. قطر آن 2634 کیلومتر است که تقریباً با اندازه عطارد مطابقت دارد.

با این وصف، ایمانِ گزاره­ای مبتنی­بر تلقی زبانی از وحی است؛ نظریه­ای که در الهیات قرون وسطای مسیحی و کلام اسلامی غلبه دارد. صور فلکی، اجرام آسمانی و نمادهای نجومی در آثار هنری فلزی و اغلب آبریزها و تنگ­ها حک و نقش شده­اند و تصاویر به صورت­انتزاعی و خلاصه شده با روش مرصع­کاری و استفاده از مس و نقره تزئین شده­است. انحراف دمای محور اورانوس از خط عمود بر صفحه ی مدار آن،خیلی غیرعادی است.اورانوس را می توان دربعضی از مواقع با چشم غیرمسلح نیز رؤیت کرد.باید در شبی که آسمان کاملاً صاف است با چشمان تیزبین و با استفاده از یک دوربین نجومی به مشاهده آن بپردازید.

دانش اخترشناسی، به­دلیل اهمیتی که در ارتباط با مسائل دینی همچون نماز و روزه داشته به یکی از مهم­ترین مسائل آن عصر تبدیل شد و طبعا وسایل نجومی همچون اسطرلاب نیز به­عنوان یکی از کاربردی­ترین وسایل ضروری و مورد نیاز آن­دوره جهت استفاده در فرایض دینی در کانون توجه هنرمندان فلزکار قرار گرفت. به عبارت دقیقتر، دیدگاههایی را که فیلسوفان، الاهیون و متکلمان درباره ماهیت ایمان مطرح کردهاند، بر چه اساسی میتوان دستهبندی کرد؟

پس اینجا بحث درباره ایمان به یک موجود عینی خارجی است. پس روشن است که متعلَق ایمان می­تواند در عین گزاره بودن، مستظهر به امری جز معرفت عقلانی باشد. این ارتباط و اساساً تعریف ایمان برحسب گزاره، رفته­رفته به آنجا می­انجامد که گفته شود ایمان، معرفتی عقلانی است برای باور و پذیرش گزاره­های مطرح در کتاب مقدس (پلنتینجا، 1381، ص39-38). متفاوت است. با این اوصاف، می­توان ایمان را صرف پذیرش بی­چون­ و چرای حقایقی از این دست دانست.

لازمه دیگر دسته­بندی مزبور این است که گزاره، همیشه سازگار با عقل باشد؛ چنان­که اگر کسی بخواهد مؤمن به گزاره باشد، همواره باید با عقل بدان ایمان آورد و نتواند از طریقی جز عقل (مانند اراده یا احساس) به آن اعتقاد یابد. اگر اصلی دینی (برای نمونه، تثلیث) تنها پذیرای احساس یا اراده باشد و با خرد بستیزد، چگونه می­توان از دخالت هم­زمان و یکسان سه قوه سخن گفت؟ ما نیز معتقدیم که انسان بی­بهره از هر سه قوه نیست و ایمانش نیز می­تواند برآیندی از ترکیب احکام عقل، احساس و اراده باشد؛ اما به هر روی در تعارضات و چالش­های درونی همین قوا، تنها یکی از این سه قوه است که می­تواند و باید حرف آخر را بزند.

هنرمند مسلمان ایرانی در تزئین هنرخویش همواره بر این بوده که از عناصر و مفاهیمی معنوی(روحانی، جاودانی و آرمانی) و دنیوی(علمی­وتجربی) بهره­گیرد. هنرمند فلزکار همواره سعی­کرده از مشارکت دیگر هنرهای سنتی­و­نقوش موجود در آن­ها، در آثار فلزکاری نهایت بهره را ببرد. به­نظر میرسد چنین سخنی، پایه منطقی استواری ندارد؛ زیرا لازمه این دسته­بندی آن است که هرگز نتوان در ایمان داشتن به شخص (و نه گزاره)، از معرفت عقلانی و استدلال بهره جست؛ حال آنکه در واقع چنین نیست.

دنیای زنده و واکنشی را که در آن موجودات بی نظیر و شخصیت های جدید ساکن هستند ، کاوش کنید و نیروهای مهیب RDA را که آن را تهدید می کنند به عقب برانید. برای نمونه، به­نظر ویتگنشتاین، ایمان، نه از سنخ معرفت علمی (همان، ص151-149)، بلکه گونه­ای تجربه است؛ یعنی نحوه­ای از زیستن که موجب می­شود رویدادها را با تعبیری ویژه ادراک کنیم (همان، ص153-152). برای نمونه، گفتهاند می­توان همه ایمان­های گزاره­ای را به ایمان­های غیر گزاره­ای تبدیل کرد؛ یعنی مثلاً به جای اینکه بگوییم: “ایمان دارم که خدا وجود دارد”، بگوییم: “به وجود خدا ایمان دارم” (فعالی، 1378، ص41).

البته در اینجا سخن از ایمان دینی است که در این صورت، آشناترین مثال چنین خواهد بود: “من به خدا ایمان دارم”. همین مثال می­تواند درباره ایمان شخص به همه صفات خدا و حتی ذات او صادق باشد. در اینجا ایمان من به علم او، نه به­معنای امید است، نه توکل و نه اعتماد یا هر احساس غیر عقلانی دیگر. این سیاره عمدتا از فلزات سنگین و سنگ آفریده شده و لذا دومین سیاره چگال منظومه شمسی است، یعنی پس از زمین، چگالی ذرات آن از هر سیاره دیگری بیشتر است. در فاصلهی کوتاهی پس از متلاشی شدن کاسینی، اریک استارم، برنامهریز مأموریتهای آن به برنامهی خود در مورد گزارش تجربیات خود و تیمش در این مأموریت اشاره کرد.

بادهای قوی و چرخش سیاره، سبب کشیده شدن این ابر ها و ایجاد نوار های رنگی می شود. تزئینات کنده­کاری شده بر سطح آبریز به­صورت نباتی(گیاهی)، جانوری و نوشتاری میباشد و بر بدنه شیارگونه آن 12 نوار عمودی(نماد برج­های دوازده­گانه) وجود دارد که هریک نشانه اشکال و صورفلکی را به­صورتی روایت­گونه و در داخل ترنج­های دایره­وار جاداده­اند. ذهن انسان، چنان است که مسائل را، حتی اگر امور بسیط باشند، تنها با ترکیب و تحلیل می­شناسد؛ چنان­که خداوند همه چیز را، حتی اگر مرکب باشند، به­نحو بسیط می­شناسد. 1. زحل ششمین سیاره از نظر فاصله با خورشید و دومین سیاره از نظر بزرگی در منظومه ی شمسی است.

عطارد بر خلاف اندازهٔ کوچکی که دارد، بسیار سنگین است و از این جهت ستارهشناسان معتقدند، در زیر پوستهٔ سنگی نازک این سیاره، هستهٔ مرکزی بزرگی از جنس آهن، وجود داشته باشد. بهترین عکس گرفته شده از مریخ فقط نشانی از وجود کلاهک های قطبی و نواحی بزرگی داشت که به طور کلی تا حدی تاریک تر از این سیاره بود. شاید خیلی اهل گیم و بازی نباشین، با این حال پیشنهاد میکنیم که این مقاله رو به هیچ عنوان از دست ندین، چون در مورد نحوه بدست آوردن این ارز و همچنین آینده TLM اطلاعاتی رو بهتون میدیم. به گفته محققان، ستاره اصلی این سامانه، بی قنطورس آ، یک ستاره از نوع B با دمای تخمینی حدود ۳۲۰۰۰ درجه فارنهایت (۱۸۰۰۰ درجه سانتیگراد) است.

طبق دیدگاه کتابخانه ملی علم طب آمریکا، متان در منفی ۲۹۶ فارنهایت (منفی ۱۸۳ درجه سانتیگراد) متبلور میشود. شبیهسازی فرود روی زهره: گرچه فعلا در عمل، فرود روی سطح زهره برای انسان غیرممکن است اما در صورت فرود با چنین شرایطی روبهرو خواهید شد: جو متراکم و سمی، فشار بالای سطح، احتمال ابتلا به سرطان و دید کمچنین فشار سنگینی را تنها در فاصلهی ۸۰۰ متری اقیانوسهای زمین تجربه میکنید؛ اما پس از فرود روی سطح، دما به ۴۶۵ درجهی سانتیگراد هم خواهد رسید؛ دمایی که بهراحتی سرب را ذوب میکند. سیاره WASP – 17b در سال ۲۰۰۹ کشف شده و با اینکه ابعاد آن بحث برانگیز است؛ مداری که روی آن گردش میکند به مراتب جالب توجهتر به نظر میرسد.

دیدگاهتان را بنویسید