اصحاب کهف – ویکی فقه

روشن است که تبوک و در امتداد آن شام، در شمال مدينه قرار دارد، پس طبيعي است که اين مسير، محل ورود و خروج مسافران شاميِ مدينه باشد. در اين حال مشرکان در دشتِ واقع در جنوب غرب احد موضع گرفته بودند; در حالي که پشت آنان به مدينه و رويشان به سوي احد بود. کمی بالاتر محمد کتال که حال خوبی نداشت تصمیم گرفت که به کمپ 4200 برگردد. خوشبختانه در هیچ کدام از اعضای گروه علائم ارتفاع زدگی وجود نداشت.

براساس زمانبندی از پیش تعیین شده اعضای گروه راس ساعت 30/17 بعد از ظهر در مقابل تعاونی شماره 1 ترمینال مسافربری غرب تهران حاضر شدند. حدود 15 دقیقه بعد وارد جاده فرعی شدیم و با گذر از روستای شیخُلی «شيخ: به معني روحاني مذهبي، لي: فراواني يك چيز در زبان تركي استانبولي، شيخُلي يا شيخولي هم نوشته ميشود، روستایی که درگذشته به دلیل وجود روحانيون زیاد به این نام معروف گشت» و روستاي الي ساعت 15/7 به انتهای جاده رسیدیم. در نواحی غرب و شمال این کوه، سرخ پارسا، دره جات بهسود، سوخته وادی، میر سبز ، ناهور ، مالستان ، دایه فولاد ، ارزگان ، غاب، دایکندی ، ایماقستان واقع است و در نواحی شرق و جنوب آن مناطق استالف ، گل دره ، شکر دره ، پغمان ، جلگه میدان ، جلریز ، بیک سمند ، دیمرداد ،خوات ، تورمی، قیاق گل بوری ، تورکان ، ککرک، شاکی ،زرسنگ ، قره باغ ، زرد آلو، تمکی، رسنه، سنگ ماشه، دی چوپان ، خاک افغان ، وادی ارغنداب و گیزاب می باشد .

3- البرز غربی (مرز غربی): از سنگ های کنگلومرایی در ناحیۀ رامسر که تا حدی ضخیم است شروع می شود و به سنگ های دگرگونی پرکامبرین در جنوب اَسالِم و شاندِرمَن در گیلان می پیوندد. بر بلندیهای تپه های اطراف محل کشتی، باستان شناسان چند جسم بزرگ حجیم سنگی یافتند که در بالای هر کدام سوراخی بزرگ تعبیه شده بود. در نزدیکی محل فرود کشتی در بالای تپه، لوحه ای کشف شد که ادعاهای باستان شناسان را به طرز زیبایی اثبات کرد. اکتشافات زمانی جالبتر شد که باستان شناسان توانستند طرح مشبکی حاصل از تقاطع تیرهای فلزی افقی و عمودی بکاررفته در بدنه کشتی بدست بیاورند.

تصویر برداری های راداری نشان داده که در محل تصادم کشتی با صخره به هنگام فرود آمدن یا به عبارت دیگر به گل نشستن، نوارهای آهنی یا تیرهای فلزی کج شده اند. یخچالای طبیعی، آتشفشانها و چین های زمین شناختی شگفتانگیز همچون کارست موضوعات جالبی برای تحقیق محققان و دانشجویان زمینشناسی خواهد بود. جبرئیل نیز با میخهایی برای ساختن کشتی فرود آمد. کشتی ای که تاکنون از عجایب کتب مقدس به شمار می رفت و اکنون یک واقعیت علمی لمس شدنی است. اندازه کشتی نوح در کتاب مقدس ۳۰۰ ذراع یاد شده است..

پس از بررسی های بیشتر با شباهت جمع آوری شده به جهانیان اثبات شد که کشتی باستانی نوح وجود دارد. در این آزمایشها که به «رادار اسکن» یا «اسکن های راداری» معروفند، معلوم شد که دو مخزن استوانه ای بزرگ که هر کدام چهار متر و ۲۰ سانتی متر بلندی و هفت متر و بیست سانتی متر عرض داشته اند و به دور هر یک از آنها کمربندی فلزی نصب شده بود، در نزدیکی تنها در ورودی کشتی وجود داشته اند.

نصف شب یک شیر اومد برای خوردن این دو نفر و با دیدن این صحنه گفت: بگشتم هزارو سیصد و شصت و سه دره ندیم آدمی چون این دو سرره! گفت: پسرجان، من زیاد رادیو گوش می­دهم. در اثنای قرائت و تضاعیف مباحثت آن مشکلاتی که در فقه برای او اتفاق می افتاد از من میپرسید و مشکلات او را با کمال وضوع بیان می کردم و روایت این کتاب و دیگر از آثار و روایات و اجازتم و هم کتابهای متقدمان از اصحاب پیشین خود را به وی اجازه دادم به همان شرایطی که در اجازات معمول است و کتاب الحسن بن یوسف بن مطه ماه محرم سال ۷۰۹ هـ.ق حامدا مصلیا.شیخ ابراهیم آملی در زهد و تقوی نیز از چهره های بارز و برجسته حوزه به شمار می رفت و کردار و رفتار او آنچنان بود که دلها را شیفته می رد و از این جهت الگوی بسیار خوبی برای دیگران محسوب می شد.

نگاهی گذرا به نقشه توپوگرافیک ترکیه نشان میدهد که ترکیه کشوری کوهستانی است و این کوهستانها از چهار جهت شبه جزیره آناتولی را محاصره کردهاند. را کوه قاف دانستهاند. جنوب شهر پر بود از نخلستانهای متراکمی که مانع نفوذ دشمن به داخل شهر بود؛ در شرق مدینه نیز خانههای بههمپیوستهای ساخته شده بود که مانع عبور لشکر میشد؛ در غرب شهر هم کوه سَلع قرار داشت. دشمن در جنگ احد نتوانست به همۀ اهداف خود دست یابد و تنها تا حدودی حیثیّت ازدسترفتۀ خود را بازگرداند و انتقام کشتهشدگان جنگ بدر را گرفت؛ زیرا تعداد شهدای احد به اندازۀ کفار کشتهشده در بدر بود.

زیرا اگر تمام وقت مطالعاتی خود را در یک روز صرف یک درس خاص کنید، به مرور بعد از دو ساعتِ اول، سرعت مطالعهی شما پایین میآید. پس از صرف صبحانه و ساعت 10/8 به طرف دامنه کوه حرکت کردیم. با تاریکی هوا و در ساعت 30/20 به کمپ 4200 متری رسیدیم. هرچه بالاتر می رفتیم از دمای هوا کاسته می شد و مجبور به استفاده از لباس گرم شدیم. هزينه سرويس از مرز تركيه تا شهر دغو بايزيد با خودرو ون مبلغ 75 لير(تقريبا 53000 تومان) صحبت شد.

2- مسير غير رسمي: تهيه پاسپورت الزامي است، سپس وارد شدن به مرز تركيه و سكني گزيدن در نزديكترين شهر به كوه آغري ، پيدا كردن يك رهبر با پرسو جو كردن از اهالي محل به ويژه هتل داران.ظاهرا اين افراد با گرفتن مبلغ 80 دلار در ازاي هر نفر، راهنمايي افراد را پذيرا مي شوند. کوه آرارات در مرز مشترک ایران، ترکیه، آذربايجان، ارمنستان یک آتشفشان خاموش است و در طول سال پوشیده از یخ و برف میباشد. حسام السلطنه در سال 1297 هجري قمري نوشته است: اول وارد بقعه حمزه سيد الشهدا شديم.

۲ ـ ایفاهان خینو، دانشمند و استاد زبانشناس در دانشکدة لولوهان چین. همانطور که پیش تر گفته شد، بقایای این کشتی در 20 کیلومتری رشته کوه آرارات پیدا شده است. پس از گذشت سه سال، در سال 2010 این تیم محقق ویدئویی به عنوان مدرک و اثبات ساختارهای چوبی شکل منتشر کردند و مدعی بودند که عمر این چوب به 4800 سال پیش باز می گردد. غار کنشت هم در کنار راه قریه کنشت قرار دارد و قدمت آن به بیش از ۴۰ هزار سال میرسد. آنها بسیار مصرانه درخواست می کردند که به همراه آنها به چادرشان برویم و چای بخوریم اما زمان زیادی نداشتیم و باید به راه خودمان ادامه می دادیم.

بعد از گرفتن چند عکس، ساعت 50/17 کوله پشتی ها و وسایل را داخل صندوق اتوبوس قرار دادیم. ساعت 50/9 به شهر دغوبایزید رسیدیم. ساعت 15/14 به اولین کمپ(چادرگاه) آرارات در ارتفاع 3200 متری رسیدیم. حدود یک ساعت گذشته بود که در ارتفاع 3550 متری 15 دقیقه استراحت کردیم. بعد از خواندن نماز و خوردن شام در رستورانی همان نزدیکی، ساعت حدود 22 بود که به هتل برگشتیم. کولهها را از ماشین پایین آوردیم و راننده نیز خداحافظی کرد و رفت و ما نیز در اين ارتفاع 2190 متري مشغول خوردن صبحانه شدیم. آرارات، مردم و قوم کردی را در خود جای داده و دارای دو قلهي آتشفشانی آرارات بزرگ (5137 متر) و آرارات کوچک (۳۹۵۲ متر) است.

1- صعود رسمي: مكاتبه به سفارت تركيه براي تهيه ويزا، عزيمت به كشور تركيه و معرفي خود به استانداري شهر آغري، گرفتن يك راهنماي محلي كه به تركي وي را رهبر مي خوانند. گروه کوهنوردی کوهسار (رینه لاریجان) پس گذراندن کلاسهای آموزشی اصول اولیه کوهنوردی و انجام یک دوره عملی در کوهستان توچال تهران و همچنین اجرای برنامههای کوهنوردی از جمله صعود به قله های قدمگاه در شهرستان سوادکوه، قله خلنو در استان تهران، قله اشترانکوه در استان لرستان و همچنین قله زیبای دماوند و انتخاب نفرات برتر ، قصد عزیمت به قله آرارات را نمود. صعود از کوه شگفتآور و زیبای آغری (آرارات) تجربه دشوار و البته رضایت آوری برای شما خواهد بود.