امکان سکونت بشر در ابرهای سیاره زهره!

سپس از منوی بالا وارد تب پنجم شوید و زبان برنامه را انگلیسی کنید. هفته وروز نجوم اگرچه در ایران مدت طولانی نیست که برگزار می شود اما در همین مدت کوتاه توانسته است به تجربیات ارزشمندی دست پیدا کند و در حالی که علاقمندان فراوانی را وارد حوزه دانش زیبای نجوم ساخته است و همزمان شرايط حضور ایرانیان در فعالیت های ترویجی علمی را به اطلاع جامعه جهانی رسانده است. تقریبا به مدت ۲۰ سال است که فضانوردان به دنبال کشف اتم در سیاره های دیگر هم هستند و هنوز اطلاعات در این باره کامل نشده است. خورشید همانطور که بر روی مدار زمین دیده می شود، در ماه نیز قابل رویت است.

زهره ، داغ ترین سیاره منظومه خورشیدی است. مطالعه ای جدید، استدلال می کند، سیاره فرضی نهم احتمالا از مدار گرانش منظومه خورشیدی دیگری خارج شده و سپس تحت تاثیر گازهای بین کهکشانی ناشی از گرانش خورشید ما قرار گرفته است. با این حال، اگر این سیاره در دوران اولیه شکل گیری خود، پیش از قرار گرفتن در سیستم خورشیدی خود، گذر نزدیکی از سیاره ای عظیم و حجیم داشته باشد، می تواند از منظومه خورشیدی خود خارج شود و در فضای بین ستاره ای کهکشان راه شیری در میان ستارگان سرگردان قرار گیرد. یکی از این گاز ها، گاز نیتروژن است که در واقع با هیچ ماده ای واکنش نشان نمی دهد.

البته فراموش نکنید که این بازی نیز مثل سایر بازی های زبان انگلیسی زمان مشخصی به شما اختصاص داده می شود که شما باید در ظرف همان مدت معین فعل گذشته نامنظم مربوط به کلمه درخواست شده را با استفاده از واژه هایی که در نظر گرفته شده است تعیین کنید. پلنتینگا با دریافت متعارف در این مسئله که یک قضیه در جهانهای ممکن صادق یا کاذب است موافق است. اندازه ظاهری خورشید در عطارد به علت مدار عجیب و غیر عادی این سیاره، دو برابر اندازه ای که بر روی زمین به نظر می رسد، است. این محققان متوجه برخی ناهنجاری های گرانشی در خارج از منظومه شمسی شده بودند که می توانسته ناشی از سیاره ای عظیم باشد که فراتر از نقطه مشاهده ماست و فاصله ای حدود 20 برابر دورتر از نپتون به خورشید داشته باشد.

مانند بقیه اجرام موجود در منظومه شمسی عمر مریخ نیز در حدود ۶/۴ بیلیون سال تخمین زده می شود. به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف کرده اند که بسیاری از آنها دو ستاره دارند، اما کشف جدید آنها چهارمین سیاره ای محسوب می شود که سه ستاره دارد.فاصله این سیاره تازه کشف شده از زمین حدود 685 سال نوری است که این فاصله در میان چهار سیاره ای که سیستم سه ستاره ای دارند، نزدیک ترین نسبت به زمین محسوب می شود. بعضی از سیاره ها هیچ اتمسفری ندارند که مریخ نزدیکترین همسایه به ما، نمونه ای از همین سیاره هاست.

همچنین ممکن است کمی رنگ سبز هم لابه لای آن ها دیده شود که بیشتر در سیاره نپتون اتفاق می افتد اما سیاره اورانوس سبز کم رنگ تری نسبت به نپتون دارد. مطالعه اخیر نشان می دهد، این سیاره مرموز اگر وجود داشته باشد، در بیرونی ترین بخش (لبه) منظومه شمسی واقع است و ممکن است سیاره ای سرگردان باشد که در مدار گرانشی خورشید به دام افتاده است. تصاویر جدید در فاصله 49 هزار مایلی New Horizons در طول 16 ماه اخیر بیش از هزار و 200 عکس از سیاره پلوتون و قمر آن شارون گرفته و به زمین ارسال کرده است.

شما هر بار در یک سیاره فرود میآیید که بهصورت متفاوت، در همان لحظه خلق شده است و شما باید بهسرعت محیط خود را بشناسید. بیشتر این اجرام باقیمانده در عصر حاضر به عنوان اجرام فرا نپتون شناخته میشوند و در کمربند کویپر فراتر از نپتون قرار دارند و بسیاری از آنها دارای رنگ قرمز هستند که به نظر میرسد 203 Pompeja و 269 Justitia هم با آنها مطابقت دارند.

دراز گودال ماریانا با ژرفای 11000متر در نزدیکی مجمع الجزایر فیلیپین در این اقیانوس قرار دارد. اتمسفر از تخته سنگ ها و اقیانوس ها تشکیل نشده است بلکه کل اتمسفر از گاز است. مریخ تقریباً نصف قطر زمین است و مساحت آن کمی کمتر از مساحت کل خشکی زمین است. اتمسفر سیاره ونوس از کربن دی اکسید ساخته شده و بسیار داغ و ضخیم است. مقداری هم اکسیژن در آن وجود دارد که با آن نفس می کشیم و همچنین دو گاز مهم دیگر از جمله آرگون و کربن دی اکسید هم وجود دارند که مقدار آن ها از دیگر گاز ها کمتر است.

اتمسفر سیاره هایی از جمله نپتون و اورانوس هم هاله هایی از رنگ آبی زیبا را دارند اگرچه که اتمسفر آبی حقیقی با اتمسفر آبی که ما می شناسیم متفاوت است و با گاز های متان پر شده است. در حالی که جرم این سیاره سه برابر زمین است، اما تراکم آن تفاوتی با سیاره ما ندارد. Valle De La Luna یکی از دست نخوردهترین مکانهای عجیب زمین است و شباهت زیادی به سیارات دیگر دارد.

این سیاره غول گازی با جرم یک هزارم خورشید است، ولی جرمی دو و نیم برابر تمامی دیگر سیارههای منظومه شمسی دارد و دومین جسم در منظومه شمسی بر پایهٔ جرم و حجم است. ولی تصاویری که در سال 1969 میلادی توسط فضاپیمای مارینر و در سال 1975 توسط وایکینگ ارسال شد نشان داد که اقمار دوقلوی مریخ ظاهری بسیار ناهنجار و بی قاعده دارند. شازده کوچولو گفت: آدمها در قطارهای تندرو میچپند ولی نمیدانند پی چه میگردند. چه نوع مخلوقاتی در هفت سیاره غیر از زمین به تسبیح اله یکتا مشغولند؟

آسمان در لایه ی بالایی اتمسفر زحل آبی رنگ است اما هر چه به سمت لایه های پایینی اتمسفر می آییم، آسمان زرد رنگ می شود. اورانوس سیاره ای است که بیشتر از گازهای هیدروژن و هلیم تشکیل شده است. این سیاره دورترین سیاره منظومه شمسی است و سیاره ای بسیار روشن و درخشان است. آشنایی با این مفاهیم ضروری است. مریخ دارای اتمسفر بسیار نازکی است و چنانچه در بخش سرگرمی نمناک میخوانید زمان طلوع خورشید در آن می توان یک آسمان نسبتا آبی را مشاهده کرد اما با حرکت خورشید در افق رنگ آسمان به قرمز صورتی تبدیل می شود.

قبل از پاسخ به سوال، خوب است بدانیم اگر تا قبل از سال ۲۰۰۶ به دنبال پاسخ این سوال بودیم به جوابی متفاوت از امروز می رسیدیم و پلوتون را یک سیاره ی کوچک در منظومه ی شمسی معرفی می کردیم و به عنوان دورترین سیاره به خورشید به بررسیش می پرداختیم. بیشتر سیاره های گازی شکل غول پیکر در فاصله ای قابل توجه به دور ستاره میزبان خود می چرخند.

در زحل اشعه خورشید به وسیله کریستال های فراوان یخ و گاز بازتاب داده می شود و منظره ای زیبا به وجود می آورد. کریستال های یخ ساخته شده از مواد شیمیایی مثل آمونیاک در لایه بالایی سیاره زحل یک زرد کمرنگ به آن می دهند. بازی جدید اکشن زیبای James Cameron’s Avatar: The Game بصورت ترکیبی اول شخص و سوم شخص شلیک کننده ، بازی ویدئویی رسمی برمبنای فیلمی با همین نام از کارگردان معروف سینما یعنی جیمز کامرون که همگی انتظار اکران این شاهکار جدید را داشتند، می باشد.

نزدیکی بیش از اندازه به ستاره باعث دمای بسیار بالای این سیاره شده، به گونهای که دمای آن به بیش از ۱۷۰۰ درجه سلسیوس میرسد. سیاره KELT-4Ab به ستاره خود بسیار نزدیک تر است، بنا بر این ستاره این سیاره نسبت به خورشید زمین، 40 برابر بزرگتر در آسمان به نظر می رسد. اتمسفر این سیاره یک مه قابل توجه آبی رنگ را ایجاد می کند که در غروب قابل مشاهده است. آسمان در ونوس نارنجی رنگ است و خورشید در طول روز و ستاره ها در شب دیده نمی شوند. جو و آسمان سیاره مشتری از رنگ های قهوه ای و نارنجی تشکیل شده است و علت آن هم وجود گاز های فسفر و سولفور است که مواد شیمیایی پیچیده ای هستند که به آن ها هیدروکربن گفته می شود.

در شبیه سازی های انجام شده در این مطالعه، سیاره نهم در 60 درصد موارد از تاثیر نیروهای گرانشی وارده خارج شد ( تبدیل به سیاره ای سرگردان شد)؛ اما در 40 درصد موارد به دام نیروی گرانشی خورشید افتاد. محققان پس از 156 شبیه سازی کامپیوتری از سیارات سرگردان فرضی در مدار گرانشی منظومه شمسی ما، به این نتیجه رسیدند که سیاره نهم منظومه شمسی، سیاره سرگردانی بوده که به دام مدار گرانشی خورشید افتاده است.

به گفته جاشوا پیپر، استاد فیزیک و فیزیک نجومی از دانشگاه لی های، پنیسلوانیا که در این مطالعه مشارکت نداشته: “یک سیاره سرگردان، شی کیهانی است که به دور حلقه یک ستاره شکل می گیرد، چیزی مشابه سیارات واقع در منظومه شمسی ما. مایکل اسموتکو استاد اختر فیزیک از دانشگاه نورث وسترن که در این مطالعه مشارکت نداشته، می گوید: “تصور کنید خورشید به اندازه یک پرتقال و یا یک سیب باشد. کوچک بودن ابعاد سیارکها و محدودیت فناوریهای رصدی ما، باعث میشود بزرگترین سیارکی که میشناسیم نیز مانند بزرگترین آتشفشان شناخته شده متعلق به منظومه خودمان باشد.