سیاره زحل یا کیوان چیست؟

چنانچه گفته شد اين پوشش تا 10 هزار كيلومتر بالا مي رود و در آن قسمت، ذرات يا عناصر آزاد و خودگردان مي توانند از كشش يا گرانش جاذبه اي زمين فرار كنند و توسط باد هاي خورشيدي پراكنده شوند.اما اين قسمت بالائي به شدت رقيق و نازك است. این دایره در حقیقت مدار حرکت انتقالی زمین را به دور خورشید مشخص میکند و در واقع طرح مدار زمین بر کره آسمان است، یعنی دایرهای است که از تلاقی سطح مدار حرکت انتقالی زمین با کره آسمان که آن را اصطلاحاً “فلک ثوابت” نامیدهاند، پیدا میشود. ۴- حلقه ی گاز به تدریج به صورت کره ای انقباض یافت و یکی از سیارات شد.

این نوارها در واقع جریان هایی از گاز است که روی سطح گازی مشتری از گذشته تاکنون وجود داشته اند و هر کدام با سرعت های مختلف و جهت های گوناگون نسبت به یکدیگر در گردشند. سياره اورانوس با قطر استوايی 51120 کيلومتر يکی ديگر از سيارات غول گازی است که در فاصله دور 6/2869 ميليون کيلومتری خورشيد به دور آن گردش می کند. این نواحی، به علت وجود جریان های متضاد در مرز هایشان، با جذب مواد از حجره های مجاور به سرعت رشد کردند و از این رو موجب تجمع مقدار زیادی ماده شدند که در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت دوران می کرد.

اين مناطق بر فراز ماگما يا خمير مواد معدني داخلي زمين شناور بوده و مي توانند برخلاف هم حركت كنند. هر روز، خورشيد در مقايسه با ستار هاي ديگر حدود 1 درجه ( به اندازه ماه در آسمان) حركت مي كند. 8- سعی کنید تحت هیچ شرایطی با افراد درگیر نشوید اگرچه عمده مردم علاقمندان واقعی هستند اما در هر محل عمومی ممکن است افرادی دنبال دردسر باشند. روباه گفت: این هم چیزی است فراموش شده، چیزی است که باعث میشه روزی با روزهای دیگر و ساعتی با ساعت با ساعتهای دیگر فرق پیدا کند. ما بايد مديون مقناطيس كره باشيم، زيرا در نبود آن ذرات باد هاي خورشيدي با زمين برخورد نموده و سطح آن را در معرض مقدار زياد تشعشعات يا تابش هاي خورشيدي قرار مي دهد.

سطح این سیاره از سردترین مناطق موجود در منظومه شمسی و احتمالا حدود 225 درجه سانتیگراد است. تصویری از یکی از پدیدههای جوی خورشید که منطقهای رقیق و با چگالی کم از سطح این ستاره، با نام حفره تاج خورشید را نشان میدهد؛ عکس بالا توسط تجهیزات ناسا تهیه شده است. باشگاه خبرنگاران جوان – دانشمندان ناسا با استفاده از تصاویر کاوشگر پارکر، اطلاعاتی را در مورد زمین شناسی و مواد معدنی سیاره زهره به دست میآورند. بیشتر مواد و ذرات موجود در غبار خورشید، بر اساس تئوری غبار خورشید، در هنگام انقباض به مرکز این توده کشیده شده و در آن قسمت تحت فشار کافی، منجر به تشکیل خورشید گردیده اند.

در عين حال ،بين كهكشان ها گاهي هزار ها وبلكه ميليون ها سال نوري فاصله وجود دارد. قسمت سومی نیز وجود داشت که نیروی گریز از مرکز وارد بر آن به اندازه ای بود که بر جاذبه ی گرانشی فایق آمد. ۱۲ای است که یکی از نخستین سیارات فراخورشیدی کشفشده در سال ۱۹۹۲ در مدار یک تپاختر بود. تا به حال ۶۳ قمر به دور این سیاره کشف شده است.

اين ميدان مقناطيسي از سطح زمين تا هزاران كليومتر به دور امتداد يافته و منطقه اي را ايجاد كرده كه بنام مقناطيس كره ( مگنتوسفر) ياد مي شود. در واقع سياره سطح جامدی ندارد و گمان می رود که فقط در مرکز آن يک هسته جامد وجود داشته باشد که اطراف آن را لايه ای از هيدروژن فلزی مايع در بر گرفته و در ورای آن جوّ غليظ و ضخيمی از هيدروژن و هليوم وجود دارد که نمای خارجی مشتری را تشکيل می دهد.

بر اساس تحقیقات محققان، تلسکوپ فضایی کپلر محاسبه کرده است که حدود ۹ میلیارد سیاره فراخورشیدی مانند زمین و مستعد حیات وجود دارد که نزدیکترین آنها ۱۲ سال نوری از ما فاصله دارد. این ابرساختار حدود ۹میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و چندین برابر بزرگتر از حد نهایی تعریف شده برای بزرگترین ابر ساختارهای کیهانی (۱٫۲ میلیارد سال نوری) است. اما اطلاعات جدیدی منتشر شده كه مطلقا حاكی از آن است كه عنوان بزرگترین سیاره كوتوله باید در اختیار اریس باشد. برای درک بهتر می توانیم بگوییم قطر مشتری ۱۱ برابر قطر زمین است و حجمی برابر ۱۳۰۰ برابر زمین دارد.

حلقه زحل برای ما آشناترین حلقه است اما حلقه های باریکی نیز حول مشتری ، اورانوس و نپتون وجود دارند. این سرعت تقریبا یک سوم سرعت حرکت زمین به دور خورشید است. به عنوان بخشی از این مطالعه، این تیم به سراغ دادههای آرشیو منظومه قنطورس رفت و متوجه شد که این سیاره در واقع بیش از 20 سال پیش توسط تلکسوپ 3.6 متری ESO رصد شده است – اگرچه در آن زمان به عنوان یک سیاره شناخته نمیشد. اینطوری زمین هم در امان است. شدت این بادها در قسمتهای بیرونی کمتر و در نتیجه اجتماع هیدروﮊن و هلیم در این مناطق بیشتر از بخشهای درونیست و این توجیه مناسبی برای این مسئله می باشد که سیارات درونی کوچک تر و صخره ای هستند ولی سیارات بیرونی غول پیکرند و تقریبا به طور کامل از هیدروﮊن و هلیم تشکیل شده اند.

مدار بعضی از این اجرام بیضی شکل است و به قسمتهای درونی تر از مدار زمین و حتی مدار عطارد نیز می رسند. آنقدر دور از خورشید است که یخ زده و خیلی طول میکشد که یک دور به دور زمین بچرخد. گرچه میدان مغناطیسی میانگین پروکسیما قنطورس بسیار بیشتر از خورشید است (۶۰۰ گاوس با خطای ۱۵۰ گاوس)، برخی مطالعات نشان میدهند که میدان مغناطیسی سیارات قفلشدهی کشندی میتواند آنقدر قوی باشد که نگذارد جو سیاره توسط میدان مغناطیسی ستارهاش از بین برود. برخی مواقع هم در این اجرام به دلیل جاذبه قوی مشتری انحرافاتی در مدارشان پدید آمده است.

زمین نه خیلی نزدیک به خورشید است که داغ و سوزان باشد و نه خیلی دور که سرد و یخبندان شود، یک جای خوب در منظومه شمسی که میشود راحت در آن زندگی کرد. ناهید هم یک سیاره کوچولوی تنهاست، ماه ندارد و تنش داغ داغ است. رصد روزگاهی ناهید هم به مراتب از عطارد راحتتر است چون هم درخشانتر از آن است و هم فاصله زاویهای بیشتری را تا خورشید پیدا میکند.

اگر از فیلترهایی استفاده کنید که شدت نور زیاد سیاره را کاهش دهند میتوانید این آثار جوّی ناهید را مشاهده کنید. ٣- کاهش شعاع موجب افزایش سرعت دورانی و در نتیجه افزایش نیروی گریز از مرکز شد. سلسله حوادث زیر موجب پیدایش سیارات گردید: ١- این گاز سرد شد ٢- در نتیجه منقبض شد و شعاع قرص کاهش یافت. دلیل این نامگذاری حاکی از آن است که نتیجه ی بلافصل عمل کشندی صرفا” ایجاد سیاراتی خرد بود. این خرده سیارات با جذب ماده ی پراکنده ی حول و حوش خود منظومه ای از نه سیاره شناخته شده را بوجود آورد. انتقاد: مهاسباتی که بر فرمول های بنیادی فیزیک مبتنی است نشان می دهد که هیچ یک از این دو فرضیه قابل قبول نیست. در اینجا نیز دشواری اصلی مربوط می شود به توزیع مشهود تکانه های زاویه ای، یعنی این که خورشید فقط ٢ درصد و سیارات نزدیک ٩٨ درصد تکانه ی زاویه ای را دارند. ٣:فرضیه برخورد ستاره ی دوگانه فرضیه برخورد ستاره ی دوگانه که به وسیله ی منجم انگلیسی ر.ا.لیتلتن ارائه شد دارای این مزیت بزرگ بر فرضیه های پیشین است که واقعیت های مشهود مربوط به تکانه ی زاویه ای را نقض نمی کند. بنابر فرضیه لیتلتن خورشید در آغاز یک ستاره ی دوگانه بود و ستاره ی عابر با ندیم خورشید تصادم کرد. حوادثی که پس از این تصادم روی داد و ممکن است در حدود یک ساعت طول کشیده باشد، عبارت اند از:١- ستاره های متصادم (ستاره ی عابر و ندیم خورشید) پس از تصادم نواری از ماده را پدید آوردند که بزرگی آن به اندازه ای بود که می توانست همه ی سیارات و اقمار و غیره را بوجود آورد.٢- دو ستاره مانند توپ های بیلیارد پس از برخورد هر یک به راه خود رفتند و با خود قسمت هایی از این نوار را که تحت تأثیر میدان های گرانشی شان بود، برذند.٣- اعضای مختلف منظومه شمسی از بخش مرکزی ماده ی به جا مانده پدید آمد. تکانه زاویه ای ماده در این بخش مرکزی می تواند با مقادیر مشهود متناظر باشد. انتقاد: محاسبات نشان می دهد که ٩۴ درصد نوار را ستاره های متصادم با خود می برند و ۶درصد از بخش مر کزی پیش از آن که زیر تأثیر جاذبه ی خورشید به تنهایی قرار گیرد، تا مدتی ستاره ی عابر و ندیم خورشید را دنبال می کند. احتمال آنکه سیارات از این ۶ماده تشکیل شده باشند فوق العاده اندک است. رویداد بی اندازه محتمل تر آن است که آثار کشندی ناشی از ستاره ی عابر و ندیم خورشید این بخش از نوار را به تکه های بسیار، پاره پاره کند که این تکه ها سرانجام در فضای مجاور پراکنده شوند. ۴:فرضیه تلاطم یکی از بهترین فرضیه ها، فرضیه تلاطم است که کار فیزیکدان آلمانی، کارل فریدریش فن وایتس زکر است. نقطه آغاز این فرضیه که در سال ١٩۴۵ انتشار یافت، شبیه فرضیه ی لاپلاس است. مطابق نظریه وایتش زکر خورشید، زمانی در جریان پیدایش به وسیله ی ابر قرص مانندی از گاز احاطه شده بود که به کندی دوران می کرد. قطر این قرص از مرتبه ی بزرگی قطر کنونی منظومه ی شمسی بود و دما در فواصل مختلف از خورشید مرکزی نظیر دمایی بود که اکنون نه سیاره ی منظومه ی شمسی در فواصل خود دارند. جرم این سحابی یک صد بار بیشتر از جرم کل سیارات و تقریبا” برابر با ١٠ درصد جرم خورشید فرض می شود.

یک نمونه سیاره ای از ترپیست – 1 ای، این سیاره نیز باید قابل سکونت باشد و این باور وجود دارد که این سیاره دمای بسیار مشابهی به زمین دارد و حتی ممکن است اتمسفر، اقیانوس ها و یا لایه های یخ داشته باشد و دانشمندان این سیاره را 89 % شبیه زمین می دانند . زهره این لایه محافظ را ندارد در نتیجه امواج فرابنفش خورشید به اتمسفر زهره نفوذ میکنند. مطابق این نظریه، سحابی اولیه، در حالی که سرد می شد می بایست متراکم شود و بخش اعظم تکانه زاویه ای را در جرم مرکزیش (خورشید) حفظ کند و به حلقه هایی که جدا می شوند فقط کسر کوچکی از این ماند دورانی اعطا شود.