معرفی ۲۳۷ تن از مشاهیر و مفاخر و رجال آمل – هراز نیوز

همچنین محمود احمدینژاد رئیسجمهور در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ در نامهای به وزارت کشور قانون تأسیس استان البرز که در جلسهٔ علنی دوم تیر ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده بود، جهت اجرا ابلاغ کرد. پس از صعود به بسیاری از قله های کشورمان مانند دماوند، سبلان، الوند، توچال، شاه البرز و … تو کـه از این پس شاه خواهی بود، خودرا قویاً از دروغ بپایی اگر چنان فکر کنی کشور من در امان باشد. اعتضادی پس از سالها تعلیم و تربیت شاگردان در فروردین ماه ۱۲۹۷ رسماً وارد خدمت پست و تلگراف گردید و در مهرماه سال ۱۳۳۶ به تقاضای خود از خدمت دولت بازنشسته شد.

ساعت ۷:۳۰ به ترمینال ماکو رسیدیم و پس از تحویل بار با دو عدد سواری به سمت مرز بازرگان حرکت کردیم. پس از پرداخت عوارض خروج از کشور در مرز بازرگان، در صف کوتاهی برای انجام مراحل عبور از مرز قرار گرفتیم. حدود ساعت 10/16 به طرف مرز ایران حرکت کردیم. در کتب تاریخی بیان شده است که در نزدیکی بیستون شهری با نام شهر پارتی وجود داشته که قدمت آن به دوران اشکانی باز میگردد. همانطور که از نام آن مشخص است، قدمت آن به دوران شاه عباس صفوی باز میگردد.

برای صعود به قله آرارات، پیش برنامه های آمادگی مثل صعود به قله های سی چال، شاه البرز، کلون بستک و تمرینات هوازی در طول هفته با جدیت و آمادگی بی نظیر اعضای گروه اجرا شد. منرالهای قیمتی از قبیل کورندم امیتس توپاز، یاقوت در دو ناحیه، اکومارین لعل در شغنان بدخشان، عقیق سیاه و رنگه، گرانیت، زمرد پنجشیر فیروزه، بیرایت، تورمالین (شاه مقصود) میباشد. بعد از دو ساعت به یکی از بستنی فروشیها رفتیم و جای شما خالی بستنی میوهای خوشمزهای خوردیم. کشف ابزارهای آهنی به جای مانده از انسان اولیه، ضرب سکههای امپراتوری روم و تأمین اسلحهٔ فلزی ارتش ایران باستان گواه این واقعیت است.

اما با توجه به انسان دوستي، مهرورزي، فداكاري ايرانيان، ما به عنوان نماينده كوچكي از كشور ايران پيام دوستي و صلح و آشتي ملت بزرگ ايران را به آنان رسانديم و دست آنان را به گرمي فشرديم و اطمينان داديم كه ملت و دولت ايران هميشه طرفدار حقيقت و آزادي و عدالت است و اگر هم اشتباهي در طول تاريخ از برخي سياستمداران و حاكمان سرزده است را به حساب ملت فهيم ايران ننويسند. فاصله کوه قاف تا آسمان به اندازه قد یک انسان است. در این متن، داریوش در آغاز به معرفی خود و پدرانش میپردازد (این تبارنامه تفاوتهای متعددی با تبارنامه گزارش شده در تاریخ هرودوت دارد.) پس از این با احترام، از اهورامزدا و بخشش او سخن میراند که تا پایان کتیبه بارها تکرار میشود.

1- غار شکارچیان ۲- غار مرخرل ۳- غار مر تاریک ۴- غار مَر آفتاب ۵- غار مَر دودر ۶- تپه نادری ۷- سراب بیستون ۸- جاده تاریخی حاشیه سراب ۹- بقایای گورستان قدیمی۱۰- دژ تاریخی مدفون ۱۱- نیایشگاه مادی ۱۲- نقش برجسته و کتیبه داریوش بزرگ ۱۳- مجسمه هرکول ۴۱- نقش برجسته متریدات دوم ۱۵- نقش برجسته گودرز ۱۶- سنگ بلاش ۱۷- پرستشگاه پارتی ۱۸- بقایای شهر پارتی ۱۹- بقایای بنای ساسانی ۲۰- فرهاد تراش ۲۱- بقایای پل ساسانی ۲۲- بقایای سد ساسانی ۲۳- سنگهای تراشخورده ساسانی ۲۴- کاروانسرای ایلخانی ۲۵- بقایای بنای ایلخانی ۲۶- کاروانسرای صفوی ۲۷- وقف نامه شیخ علی خان زنگنه ۲۸- پل بیستون.

اما اکثر ایرانیان کوه بیستون را تنها به نقش برجسته بیستون اثر دوران داریوش هخامنشی می شناسند. نمونه این وصلهها در قوس کمان داریوش و سردارِ همراه او و نیز در کلاه و دستِ «گوی بالدار» دیده میشود. خسرو پرویز مانند شاهان دیگر چندین همسر داشت که بیشتر از همه به دختری زیبا به نام شیرین علاقه مند بود اما خسرو تنها کسی نبود که عاشق شیرین بود و شخصی به نام فرهاد کوه کن نیز دلباخته شیرین بود.

تنها گياهاني كه در ناحيه قطبي جنوب پيدا مي شوند.خزه ها كوچكي هستند كه بر روي سنگ ها و شن هايي كه در تابستان به تدريج از ميان يخ ها آشكار مي شوند، مي رويند. تنها عیب این رستورانها این بود که غذای خیلی تندی داشتند و از فلفل زیاد استفاده میکردند. آيسبرگ ، منبع آب شيرين: آيسبرگ ها با وجود خطراتي كه دارند به علت حركت به سمت عرض هاي پايين، شايد بتوانند به عنوان منبع آب شيرين در مناطق كم آب ساحلي مانند استرالياي غربي و عربستان مورد استفاده قرار گيرند. پس از آن راه ماوراء النهر در پیش گرفت.در شهرهای سمرقند و بخارا،خجند و بناکت،با علما و فقهای سرشناس به مباحثه و مناظره پرداخت.از جمله با رضی الدین نیشابوری،رکن الدین قزوینی و شرف الدین مسعودی در مجالس عمومی به جدل و مناظره نشست و بر همگان چیره شد.

در آن ایام، دکتر لاریجانی در مقابل تحرک ات ضد انقلابی بنی صدر و منافقین با همکاری و همفکری نزدیک شهید بهشتی، در جهت روشنگری افکار عمومی اهتمام خاص داشت. حمید و حمید ۱۴۷ هم زیر آسمان صاف و آفتابی و البته در آن هوای سرد برای مدتی به خواب رفتند. تیم ایتالیا هم به ما رسیده بود. مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیز الله طبرسی از علمای بنام شهرستان آمل در دوران اخیر بود. آیت اللّه حسن زاده آملی نیز می فرمود: “روزی به دیدن و عیادت ایشان رفتم، مشاهده کردم آقا سخت مضطرب است وبی تابی می کند.

یکی از کوهنوردان با نام علیرضا که قصد صعود به آرارات را داشت نیز با هماهنگی قبلی با گروه ما همسفر بود. ساعت 15/7 ماشین آمد و به طرف شهر وان حرکت کردیم. در نهایت ساعت ۷ صبح همه ی اعضای گروه بیدار شدند. پس از بازديد سرپرست گروه از تجهيزات و وسايل و مواد غذايي كه توصيه شده بود، با ذكر صلوات برنامه آغاز شد. شما می توانید برخی از شرکتهای کوهنوردی را در دوبایزید پیدا کرده تا مجوز را برای شما بگیرند و برنامه صعود به آرارات را برای شما را ترتیب دهند. سپس به من فرمود: «مَكَانَك لا تَبْرَحْ حَتَّى آتيَكَ»: «سرِ جايت بمان و جايی نرو تا نزدت برگردم».

براي جلوگيري از پيشروي كوير بايستي نخست عواملي كه باعث اين كار مي شوند شناسايي و در جهت رفع و يا اصلاح آنها اقدامات لازم را انجام دادكه در زير به چند نمونه اشاره مي شود. از صبح، همگی در حال انجام دادن کارهای نهایی بودیم. با کمی تاخیر همگی سوار ماشن شدیم و به راه افتادیم. ساعت 30/4 صبح به وقت ایران (3صبح به وقت ترکیه) با جلوداري آقاي منفردي و عقبداري آقاي نصيري به طرف قله حركت كرديم. گروه شیرازی ها از قله برگشتند. تیم های استرالیا و ایتالیا خیلی سریع چند عکس گرفتند و برگشتند.

حالم بهم خورد از این کپی پیست کردن شماها.تو همه سایتها همین را نوشته .خداییش یه عکس هم از این کاروانسرا دیدی ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اُحُد کوهى است که ما را دوست دارد و ما او را دوست داریم. باز رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «یا عَلِی احمل عَلَیهم فَفَرِّقهم». سپس فرمود: «وَقَليلٌ مَا هُمْ» یعنی کسانی که در راه الله انفاق می کنند، اندک هستند. شاید یکی از دلایلش شرایط کمی نا امن ترکیه بود که به تازگی مشکل ساز شده بود.

از ويژگيهاي اين مسير وجود قلوه سنگهاي كوچك و بزرگ، خاكي بودن راه به علت تردد زياد اسبها و الاغها و شيب تقريبا 40 درجهاي بود. از نظر همه ی بچه ها، برنامه بسیار خوب برنامه ریزی شده بود که ما می توانستیم آن شب را در هتل استراحت کنیم و برنامه صعود از فردای آن روز شروع می شد. آقاي منفردي توصيههاي لازم را براي اجراي مرحله آخر برنامه به تك تك اعضاء فرمودند.

پس از صبحانه و جمع آوری کوله ها در ماشین، ساعت ۷:۳۰ با یک ون به سمت ارتفاع ۲۰۰۰ متر( پای کار) حرکت کردیم. طول این دریا 352 کیلو متر بوده پس از گذشت از علاقه شورابک اخیرا به کول سیستان می ریزد. با کوه آرارات خداحافظی کردیم و به طرف دغوبایزید راه افتادیم. در ارتفاع 4550 متری استراحتی کوتاه کردیم و دوباره به راه افتادیم. با تاریکی هوا و در ساعت 30/20 به کمپ 4200 متری رسیدیم. هدلایت های روشن در آن تاریکی شب صحنه ی زیبایی را پدید آورده بود.

روز صعودی که ماه ها برای آن تلاش کرده بودیم. برایمان آرزوی سلامتی همراه با صعودی خوب را داشتند. درمقابل هتل پیاده شدیم و با راننده قرار گذاشتیم فردا ما را به شهر ایغدیر ببرد. غزوه اُحُد، در روز هفتم یا نیمه شوال سال سوم هجرت بین مسلمانان و مشرکان مکه به وقوع پیوست. بنابراين، شيخين در نزديکي احد، با فاصله تقريبي يک و نيم کيلومتر بود و مشرکان در شمال کوه سلع و غربِ کوه احد، در همان دشت زراعي که بخشي از آن جُرف ناميده مي شد، مستقر بودند.

مشرکان به فرماندهی ابوسفیان، برای جبران شکست جنگ بدر با لشگرکشی به مدینه در فاصلهی چهار کیلومتری شهر در پای کوه احد با مسلمانان روبرو شدند. بعد از اقامه نماز برای صرف شام به رستوران رفتیم. ساعت ۱۴ ناهار خوردیم و قرار شد پس از کمی استراحت برای هم هوایی به ارتفاعات بالاتر برویم. به علت زیاد بودن اعضا، به آهستگی حرکت میکردیم. به علت زمان کمی که داشتیم از گرفتن مجوز فدراسیون منصرف شدیم. ساعت 15/14 به اولین کمپ(چادرگاه) آرارات در ارتفاع 3200 متری رسیدیم.