معرفی ۲۳۷ تن از مشاهیر و مفاخر و رجال آمل – هراز نیوز

کوههای حدفاصل دره هراز در شرق و دره رودخانه کرج – چالوس در غرب که از شمال در حدفاصل آمل و چالوس و دریای مازندران و در جنوب به شهرهای کرج، تهران و دماوند ختم می شود بخش البرز مرکزی را تشکیل می دهند. چنانچه حضرت خلافت مکانی در هنگام تابستان که هوای بلده به واسطه ازدحام اَمام متعفن و مخرورالمزاج می گردد، به ییلاق شادیان که در اصل به”بهار دره”بهاراب کنونی در شادیان معروف است و از شهر تا آنجا شش فرسخ باشد، نزول ارزانی داشته، روزگار به نشاط و انبساط می گزراند. در بعضی از کتب تاریخ آمده که تربت هابیل در قفای جبال شادیان به موضع چاه انجیر است.

وي گفته است: پس از تخريب بناي عظيم مشهد حمزه و صحابه مدفون در احد، زمين اطراف مقابر حصاري نداشت و مکرر ديده شد که سگ هاي ولگرد آن وادي، از روي قبور رفت و آمد مي کردند. از تماشای عظمت آن حیرت کرد و گفت اگر تو کوهی پس کوه های دیگر چه اند؟ حدود کشمیر، ویهند، دنپور و لمغان لغمان کنونی بر جنوب بارور و شکنان شغنان کنونی واخان و بدخشان همی گذرد و بر جنوب روستا های ختلان بگذرد تا اندر حدود تخارستان افتد میان تارقان و خلم و سمنگان و بر جنوب بلخ بگذرد و اندر حدود سان و چهاریک سانچارک کنونی افتد از ولایت گوزگانان.

کاش یکم متولیان این امامزاده به فکر مرمت بنای زیبا و دیدنی بودند کاشی های گنبد امامزاده یکی پس از دیگری از بین می رودو کسی نیست که مدیریت کند. پس از چندی مجددا” به نجف اشرف رفته و در آنجا رحل اقامت افکند و امیر بن ورام یکی از امرای معروف دخترش را به زنی گر فت و از این دختر پسری بوجود آمد که در علم از جد امی خود پیشی گرفت و این امیر زاده نیز به نام خواجه آملی نامیده می شد و بسیار مورد احترام بود. به جنید پیوست اما پس از چندى از وى گسست و بر پارهاى از گفتارهاى استادش، از آن جمله برترى توانگران بر تهیدستان و مسأله خواطر خرده گرفت.

۱۷ پس به ما بگو رأی تو چیست. ق دیده شده درگذشت او باید پس از این سال باشد. که این معدن در سال ۱۳۳۵ هجری از طرف وزارت معادن افغانستان تثبیت شده و ذخیرۀ آن ۲۰۰ هزار تن برآورد شده است. 2. مقدار سلفر و ارزش آن که از طرف اداره جیولوجی امریکا تثبیت گردیده است. بدین باور نیاز است تا دوباره تحقیقات زمین شناسی در بارۀ این معدن صورت گیرد؛ تا تثبیت شود که در نتیجۀ آتشسوزی، چه اندازه زیان به آن وارد شده و چه انداره سلفر در حال حاضر در آن وجود دارد. این همان راهی است ک رسول خدا ـ ص ـ و مهاجران مکه، به تدریج از آن به شهر مدینه و در آغاز به محله قبا وارد شدند.

از اين رو، بايد شهر را از جنوب به سمت شمال دور مي زدند و از آنجا وارد مي شدند. 2 ـ در چنان وضعیتی کنار گذاشتن سلاح و دور ساختن وسیله دفاع، ناقض غرض و عامل تضعیف شخص و تشدید خطر و موجب تجرّی دشمن و منافی با حفظ جان وی خواهد شد. اما چرا سپاه مشرکان که از مکه، یعنی از سمت جنوب به سوی مدینه میآمد، مدینه را دور زد و نه از قبا، بلکه از شمال شهر در دامنه احد استقرار یافت؟ در حقیقت گرمی این گونه چشمه ها روی دو منبع یعنی انرژی جیوترمال و یا گذشتن از معادن سلفر میباشد.

۹. کیک چشمه در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان در قریه تکاب برگ منطقه خواجه مار ها یا خواجه مار و مشهور است البته چشمه در زیر یک تپه موقیعت دارد، آب پیش روى تبه گرم تر و پشت تپه سرد تر بیرون میشود. رسول خدا (ص) با راهنمائی ابوحثمه حارثی راهی کوتاهتر را به احد برگزیدند و سپاه اسلام را به دامنه کوه احد رساندند؛ سپس سپاه را مرتب کرده میمنه و میسره (راست و چپ) سپاه را منظم کردند؛ ایشان چینش سپاه اسلام را به گونه­ای قراردادند که کوه احد در پشت سر اردوگاه اسلام قرار می­گرفت و مدینه روبروی آنان.

برای توضیح بیشتر در مورد کوه دماوند و دشت پیشانسه، به بخش کوههای اوستا و به بخش پیشدادیان، بحث گرشاسب در این تألیف رجوع شود. آنجایی که کوههای بلند و چراگاهان بسیار برای چارپایان موجود است. محققان با توجه به اشارات موجود در مقدمهٔ آثارش چنین نتیجه گرفتهاند که محمد بن ایوب طبری معاصر الب ارسلان و ملکشاه سلجوقی بوده و در ربع قرن از ۴۶۱ تا بعد از ۴۸۵ فعالیت علمی داشتهاست.از محمد بن ایوب طبری ده کتاب و رساله شناخته شدهاست:مفتاحالمعاملات.

ابن ربن در تألیفات این کتاب از آثار بقراط، جالینوس، ارسطو، یوحنا برماسویه، حنین بن اسحاق و رسالههای هندی و دیگر آثار گذشتگان بهره برده.الدین و الدوله فی اثبات نبوه النبی محمد (ص). به نوشته صفحه گروه واژهگزینی فرهنگستان و زبان ادب فارسی به گمان قدما قاف سراسر زمین را دربر گرفته، کنارههای آسمان بر آن نهاده شده و منشاء پیدایش کوههای دیگر است. نورالله خان معروف به نورالله خان نوایی از بزرگان علم و ادب مازندران و از بزرگان شعر در وصف امامان و تعزیه نویسان بزرگ ایرانی بود او در سال ۱۳۳۸ قمری در روستا عورطه دشت جهان را وداع نمود.

وی سرانجام در روز ۲۷ آذر سال ۱۳۷۵، در تهران درگذشت.محمدتقی دانش پژوه پدرعلم نسخه شناسی موسیقی قدیم ایرانی وازبزرگ ترین کتاب شناسان ایران درجهان علم ودانش بود. وی ادیب و فقیهی بود که به سال ۳۵۸ هَ . گرچه برخی نیز علاوه بر عدم پرداخت هزینه درمان، از وی داروی رایگان و حواله ذغال و حتی پول دریافت می کردند. بادهای آن بسيار سرد است ولی شديد نيست لكن با خشكی آب و هوا درياچههای متعددی در آنجا هست كه برخی وسيع باشد ليكن آب اين درياچهها روبه نقصان است چنانكه بعضی بكلی از ميان رفته است. حتی انتهی الی ارض ابن عامر الیوم.» از آنجا تا احد رفتند جایی که (به قول واقدی) امروز پل دارد; «فلما انتهی رسول الله الی احد ـ الی موضع قنطرة الیوم ـ جاء و قد حانت وقت الصلاة.» و این نماز، نماز صبح بوده است.

این رشته در حدفاصل سفید رود تا آستارا و اردبیل قرار دارد. حدفاصل این دو بخش را رشته کوههای کم ارتفاع جهان مورا بخصوص در شمال دامغان پوشانده است. رشت در شمال این ناحیه و دره رود قزل اوزن، سفید رود و شهرستان آب بر و خلخال در جنوب و جنوب غرب آن قرار دارند. ۶. چشمه یخ در عقب قریه انعامک داخل دره پارندۀ ولسوالی پلحصار درۀ اندراب. نواحی مرتفع این کوه تقریبا همیشه پوشیده از برف است و درههای بیشمار در دامنه این کوه به وجود آمده که معروف ترین آنها از این قرار است : دره واخان ، شغنان ، منجان ، جرم ، درایم ، کشم ، ارسج ، فرخار ، دره اشکمش ، خوست ، فرنگ ، سمندان اندراب ، حنجاب ، دو آب و سر اب در شمال و از طرف جنوب دره پنج ، دره نور ، دره کرم، دره پشال ، باندول ، اشپی ، اسکین ، پنجدره نجراب ، دره هزاره ، بازارک ، پاران ده ششل، سالنگ، اشاوه، شکاری، کپچاق، چهارده بامیان، سیغان ، کهمرد.

از این کوه مرغان گیاه هُوم را به جهات مختلف نقل کرده اند. در حدیث از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل است که فرمود: « احد جبل یحبنا و نجته و هوی علی باب من ابوب الجنه. رسول خدا (ص) فرمود: «بگویید مانعى ندارد.» ابوسفیان که این صلابت را دید، راهش را گرفت و رفت. عرض کردم: در خدمتم ای رسول خدا؛ فرمود: «مَا يَسُرُّني أَنَّ عِنْدِي مِثل أَحُدٍ هذا ذَهباً تَمْضِي عَلَيَّ ثَلاثَةُ أَيَّامٍ وعِنْدِي مِنْهُ دِينَار، إِلاَّ شَيْءٌ أَرْصُدُهُ لِدَيْن، إِلاَّ أَنْ أَقُولَ بِهِ في عِبَاد اللَّه هكَذَا وَهَكَذا وَهَكَذا»: «اینکه به اندازه ی کوه احد طلا داشته باشم و سه روز بر من بگذرد و ديناری از آن نزدِ من باقی بماند، خوشحالم نمی کند؛ جز مقداری که برای پرداخت بدهی نگه می دارم؛ مگر اينکه بگويم آن را در ميان بندگان الله، چنين و چنان و چنان تقسيم کنند».

در این فاصله سید حیدر آموزشهای اصلی را دیده و نخستین تجربه خود از زندگی را کسب کرده بود.او در جامع الاسرار میگوید که از همان آغاز جوانی و حتی کودکی با علاقع فراوان به مطالعه عرفان شیعی دوازده امامی پرداخت.زائر ما با ترک همه چیز، جز خرقهای ژنده از مال دنیا نگه نمیدارد و برای زیارت اماکن مقدسه تشیع و سپس بیت المقدس و مکه قدم در راه میگذارد. به احتمالی ديگر که علامه طباطبایی آن را بيان کرده مراد اين است که خداوند همچون مادری که با ضربههايی نرم و آهسته به گوش فرزند مینوازد تا حواس او از پيرامون خود جدا شده، به خواب سنگين فرو رود، به گوش اصحاب کهف نواخته، تا به خواب عميق فرو روند.

اینکه خود مهر در هند باشد و بازوانش در سرزمین آریاها عمل کند، هیچ ربطی به تپة آتش فشانی دماوند و مازندران ندارد. شاعری ارجمند و اهل مازندران بود. بخش بزرگی از البرز در راستای کناره جنوبی دریای مازندران کشیده شدهاست. کوه زار مرغ، در غور، با بلند ترین قله به نام”چهل ابدال”به بلندای چهارهزار متر قامت کشیده است. که به معنی قد و قامت و بالا و بلندا باشد. شاعران پارسی غالبا بُرز را به معنی شکوه و بزرگی به کار برده اند. یکسال و اندى بعد جنازهاش را به اکبرآباد برده و در ضلع غربى مقبره همسرش (تاج محل) دفن کردند.

شکل دیگر”سار”که به معنی جای و مکان باشد و معنی اصلی “زار مرغ” محل و مکان “مرغ” که مراد از سیمرغ باشد، می باشد. سیمرغ همان مرغ بلند پروازی است که در بلندای کوه زار آشیانه داشته است. اگر از هر شمالی از کوه البرز پرسیده شود، میگوید کوه البرز در جنوب بلخ است. در این بخش، جبهه شمالی البرز سرسبز و جبهه جنوبی آن خشک است. او از نخستین کسانی است که قصاب پیوند روحی خاصی با ایشان یافت. زار مرغ، همان محل پرورشگاه زال زر است که نخستین تابش نور آفتاب بدان می رسیده است.

البرز”کوه، نمی توان بدون یاد آوری از”زار کوه”یا کوه زار مرغ “یا “زر”یا زال مرغ، گذشت. همچنان برز به معنی کوه و پشته بزرگ و شکوهمند نیز یاد شده است. البرز در اوستا بنامهای «هَرا» «هرائیتی» «هَرابُرز» و «هَربُرز» یاد شده است. این مجموعه تلویزیونی در برخی کشورهای مسلمان نظیر مصر نیز به نمایش درآمده است. دریای مرغاب و برخی معاونین دریای هریرود از آن سرچشمه می گیرد. نقشه پیامبر(ص) و بزرگان مهاجران و انصار برای رویارویی با حمله قریش آن بود که از مدینه خارج نشوند و همان جا دفاع کنند، ولی جوانان و حمزه عموی پیامبر، خواهان جنگ در بیرون مدینه بودند.

دیدگاهتان را بنویسید